het onzichtbare
zichtbaar maken
Je blijft tegen hardnekkige patronen aanlopen en het lukt niet om de dynamiek die je ziet zichtbaar en hanteerbaar te maken met je medewerkers. Wat is nodig om het ‘onzichtbare’ zichtbaar te maken?
Een duurzame verandering
Je voelt en ervaart dat er meer uit te halen is. Ziet ook de ineffectiviteit van de team- en organisatiedynamiek, maar hoe maak je die dynamiek zichtbaar, hanteerbaar en voelbaar voor medewerkers? Het proces is al een keer aangepast, KPI’s zijn opnieuw scherpgesteld, jaarplannen gemaakt, ook zijn er duidelijke afspraken gemaakt in het werkoverleg deze keer. Toch werkt het niet.
Ik ben er van overtuigd dat dit komt omdat de psychologische transitie vaak veel meer van mensen vraagt dan ‘opnieuw een afspraak maken.’ Zeker wanneer het gaat om impactvolle veranderingen. Ik werk vanuit een aantal basisprincipes en gebruik allerlei verschillende methodes en interventies om het team of de organisatie duurzaam te veranderen.
Mijn werkwijze
Allereerst kijken we samen naar wat er aan de hand is. Waar gaat het mis, wat zijn de (onzichtbare en/of non-verbale) obstakels, maar ook: waar zit de kracht van het systeem. We brengen waardevrij in beeld ‘hoe jullie de dingen met elkaar doen’. Op basis van deze analyse volgt een maatwerk aanpak. Verwacht van mij geen dikke rapporten, maar een combinatie van scherpe analyse en actiegericht leren. Meer informatie over hoe teamcoaching er uit kan zien?
Wat teams succesvol maakt kunnen mensen niet altijd goed benoemen. Vaak heeft het te maken met 'flow' ervaren en daardoor moeiteloos kunnen presteren. Aan de hand van verschillende teamontwikkelingmodellen kunnen we in beeld brengen hoe het is met de 'flow' in jouw team.
Openheid en eerlijkheid tonen in zakelijke relaties is volgens Lencioni de sleutel tot customer loyalty. Ongemak, pijnlijke situaties en lijden zijn zeker in onze moderne cultuur geen zaken die mensen direct verwelkomen of omarmen. Er zijn drie angsten te overwinnen om vertrouwen op te bouwen met onze klanten. 1. De angst om cliënten, business of omzet te verliezen, 2. De angst om in verlegenheid te worden gebracht en 3. De angst om minder waard te zijn dan de ander. Een scan, maar ook klantsessies, zijn manieren om inzicht te krijgen in jouw klantrelaties.
Als bedrijfsantropoloog ben ik altijd nieuwsgierig naar ‘waarom de dingen gaan zoals ze gaan’ binnen organisaties, waarom bepaalde ingesleten patronen en rituelen gewoon zijn. Ik gebruik onder andere Insights als framework om bewustzijn te krijgen en bied een praktische ‘do it yourself’ kit om de effectiviteit in je organisatie te vergroten.
Eén van mijn leermeesters zei altijd: “Verandering is ver van anderen (ver-anderen).” Oftewel, het gaat over jezelf. Terwijl we vaak geneigd zijn om naar de ander of de omgeving als schuldige te wijzen. Impactvolle situaties kunnen maken dat je handelt vanuit overlevingsstrategieën en niet vanuit je kracht. Aan de hand van verschillende modellen kan inzicht ontstaan in wat je doet en wat nodig is om vanuit jouw kracht te handelen.